AJANKOHTAISTA

Malmgårdin Kartano on mukana kansainvälisilla Grüne Woche-messuilla joita pidetään Berliinissä 20.-29.1.2017.Malmgård on Suomen paviljongilla hallissa 8.2 osastolla 106 kahdenkymmenen muun ruoka- ja matkailunäytteilleasettajayrityksen kanssa.

Malmgård tulee messuilla esittämään toimintansa sekä ruokamatkakohteena että luomuruoan- ja oluenvalmistajana. Malmgårdilla on mukana viljatuotteita kuten spelttihiutaleita, emmerpastaa, rypsyöljyä ja viinietikkaa ym. Tilan ”lippulaiva-olut”, Malmgård Dinkel (Alk. 5,3%) tarjotaan messujen aikana FinnBar-myymälässä Suomen paviljongissa.

Suomen maapaviljongista vastaa maa- ja metsätalousministeriö yhteistyössä Visit Finlandin, MTK:n, Food from Finlandin, Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran, TeamBlue:n, Fennopromo Oy:n ja Messeforum Oy:n kanssa.

* * * * * * * * * *

Malmgårdin Joulumarkkinat 2016

Malmgårdin joulumarkkinat järjestetään tänä vuonna 10.-11. joulukuuta. Myyntipaikat sijaitsevat panimon piha-alueella, vanhassa tallissa, panimon pubissa ja kahvilan ulkopuolella. Toivotaan paikalle lähiruoan ja käsityön tuottajia.

Malmgårdin puoti ja kahvila ovat auki markkinoiden aikana. Markkinoita mainostetaan lehdissä ja lentolehtisillä. Malmgård järjestää parkkipaikat.

Joulumarkkinoiden aukioloajat:
Lauantai 10.12, klo 10-16
Sunnuntai 11.12, klo 10-16

Myyntipaikkojen koko viikonlopun hinnat ovat

Ulkona: 45 euro
Vanha talli: 55 euro
Sisällä panimossa: 65 euro

Sähkö: 12 euro

Kaikki hinnat sisältävät 24% alv.

Huom. Panimon pubitilat on ensisijaisesti varattu ruoanvalmistajille.

Ilmoita kiinnostuksesi myyntipaikasta 16.10.2016 mennessä henrik.creutz@malmgard.fi tai 040-514 7475.
Ilmoita myös mahdollisista erityistoivomuksista.

* * * * * * * *

MALMGÅRDIN PANIMO MUKANA NYT ALKANEESSA ALKON KÄSITYÖLÄISOLUT KAMPANJASSA

Malmgårdin oman pellon emmervehnää käyttäen on syntynyt kullankeltainen ja täyteläinen luostariolut Malmgård Emmer Tripel (Alk. 8,3% vol.) saa nyt Alkosta. Olut saa pehmeytensä muinaisesta emmervehnästä.

* * * * * * * *

Lehdistötiedote 17.4.2013

Malmgårdin Panimo mukana panimoiden avoimien ovien päivässä 24.4.

Loviisalainen Malmgårdin Panimo avaa ovensa ensi viikon keskiviikkona osana Suomen panimoiden avoimien ovien päivää. Mukana Panimoliiton kampanjassa on 19 panimoa eri puolilta Suomea. Kampanjallaan Panimoliitto haluaa näyttää tukensa kotimaisen oluen valmistukselle, työllisyydelle ja oluiden kuluttajalle.

Malmgårdissa panimomestari Tuomas Markkula esittelee panimoa ja oluen valmistusta. Panimovierailu on maksuton ja paikkoja on rajoitetusti. Ilmoittautumiset 22.4.2013 mennessä maljasuomelle-kotisivujen kautta (www.maljasuomelle.fi).

Malmgårdin Panimo aloitti toimintansa vuonna 2009 Pernajassa, Itä-Uudellamaalla, Malmgårdin kartanon yhteydessä. Panimossa valmistetaan valtavirrasta poikkeavia oluita, joiden kantavana teemana on oman pellon raaka-aineiden hyödyntäminen.

Kartanon pitkät perinteet ulottuvat aina 1600-luvun alkuun asti. Tänä päivänä Malmgård on erikoistunut luonnonmukaiseen viljelyyn päämääränään maataloustuotteiden jalostaminen.

————————–

Anita Ziemen reseptit (Malmgårdin Joulumarkkinat 2012)

Aprikoosipäällysteinen palsternakkakakku

175 g voita

250 g sokeria

1 dl siirappia

3 kevyesti vatkattua munaa

250 g Malmgårdin kokojyväspelttiä

2 tl leivinjauhetta

2 tl vaniljasokeria

250 g raastettua palsternakkaa

1 dl karkeaksi hakattua mantelia

Valmista taikina näin:

Sulata voi

Sekoita kaikki ainekset, sekoita sileäksi taikinaksi

Laita leivinpaperi uunipannulle

Kaada taikina uunipannulle

Paista 180oC:ssa n. 25-35 minuuttia

Anna jäähtyä

Kuorrute:

Keitä 250 g aprikooseja + 2 dl vettä

Soseuta aprikoosit ja 5 dl ranskankermaa tai jogurttia

Emmerlaskiaispulla emmertäytteellä

Täyte

3,5 dl emmer mannaa

4 dl tomusokeria

1 dl sulatettua voita

1,5 dl maitoa

Tee näin:

Sekoita kaikki täytteen ainekset notkeaksi taikinaksi. Anna taikinan levätä ja nousta.

Jos haluat lisää mantelinmakua täytteeseen niin lisää 2 tl Amaretto-likööriä.

Pullat

100 g sulatettua voita

3 dl maitoa

75 g hiivaa

½ tl suolaa

1 dl sokeria

1 muna

1 litra emmer-kokojyväjauhoa

½ tl hirven sarvisuolaa

Tee näin:

Sekoita voi ja maito 27 asteiseksi.

Sekoita hiiva, sokerin, suolan ja munan joukkoon.

Sekoita jauhot, hirvensarvisuola ja hiivaseos maitoseokseen.

Sekoita kimmoisaksi taikinaksi.

Kohota 10 min.

Pyöritä n. 15 pullaa.

Kohota kaksinkertaiseksi n. 30-50 min.

Voitele munalla.

Paista 200 asteessa n. 5 min.

Anna jäähttyä.

Leikkaa pullista ”kansi” ja koverra teelusikalla kolo täytteelle.

Täytä emmertäytteellä.

Lusikoi päälle kermavaahtoa ja laita ”kansi” päälle.

Viimeistele pullien pinta tomusokerilla.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Lehdistötiedote 29.11.2012

Yli 35 myyjää mukana Malmgårdin Joulumarkkinoilla 8.-9.12

Malmgårdin Joulumarkkinat järjestetään nyt neljättä kertaa viikonloppuna 8.-9. joulukuuta klo 10-16. Paikalla on tänä vuonna yli 35 myyjää. Myynnissä on paikallisia herkkuja ja käsitöitä. Myös kartanonpuoti, kartanonpaja ja kahvila ovat avoinna. Teemana on lähituotanto.

Myyntipaikat sijaitsevat tänä vuonna panimon piha-alueella, katon alla vanhassa hevostallissa (panimorakennuksen vieressä) ja panimon pubissa.

Slow Food Itä-Uusimaa järjestää maku-workshopin kartanopuodissa joulumarkkinoiden aikana. Ruotsalainen kokki Anita Zieme esittää kakkuja juurikasveista. Slow Food Itä-Uusimaa haluaa samalla huomioida kansainvälistä Terra Madre-päivää korostamalla paikallista ruokaa Itä-Uudeltamaalta.

Lisätietoja: Henrik Creutz 040-514 7475

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Malmgårdin Joulumarkkinat 2012

Malmgårdin Joulumarkkinat järjestetään tänä vuonna 8-9. joulukuuta. Tänä vuonna myyntipaikat sijaitsevat panimon piha-alueella (mahdollisesti myös katon alla ladossa), panimon pubissa ja kahvilan ulkopuolella. Teemana on lähituotanto. Erityisesti toivotaan paikalle lähiruoan ja käsityön tuottajia.

Malmgårdin puoti, seppä ja kahvila ovat auki markkinoiden aikana.

Markkinoita mainostetaan lehdissä ja lentolehtisillä. Malmgård järjestää parkkipaikat.

Joulumarkkinoiden aukioloajat:

Lauantai 8.12, klo 10-16
Sunnuntai 9.12, klo 10-16

Varaa jo tänään päivämäärät ja ilmoita kiinnostuksesi myyntipaikasta henrik.creutz(a)malmgard.fi tai 040-5147475. Ilmoita myös mahdollisista erityistoivomuksista.

Palaan hintojen ja tarkempien tietojen kerä lähiaikoina.

Terveisin,
Henrik Creutz

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Lehdistötiedote 26.10.2012

Malmgård mukana Slow Food-festivaalissa Torinossa

Malmgårdin Kartanopuoti ja Panimo Loviisasta osallistuvat parhaillaan Salone del Gusto & Terra Madre-ruokamessuihin Italian Torinossa jotka järjestetään Slow Food-liikkeen kansainvälisen konferenssin yhteydessä 25.–29.10. Salone del Gusto järjestetään kahden vuoden välein Torinossa.

– Malmgård tarjoaa itä-uusimaalaisia
herkkuja. Meillä on mukana m.m. spelttihiutaleita, viinietikkaa, rypsiöljyä, hunajaa ja olutta. Malmgård ja Suomi kiinnostavat, sanoo Kristina Creutz Malmgårdista, joka on itse paikan päällä Torinossa.

Malmgård on ainoa suomalainen näytteilleasettaja Torinossa. Paikalla on noin 1000 näytteilleasettajaa 95 maasta. Slow Food perustettiin vuonna 1986 reaktiona pikaruokaa vastaan.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Lehdistötiedote 11.10.2012
Huvila Brown Ale sopii syksyn makuihin

Malmgårdin Panimo tuo syksyn olutmarkkinoille uuden brittityyppisen Huvila Brown Alen. Mahonginruskea ja täyteläinen Huvila Brown Ale 4,6 % on maltillisesti humaloitu pintahiivaolut, joka sopii sekä nautiskeluun että monenlaisten ruokien kaveriksi.

– Uutuusoluemme kunnioittaa englantilaista brown alen valmistusperinnettä. Olutt
yyppi on hyvin yleinen Britanniassa ja muualla maailmalla. Suomessa kotimaisia vastaavia tuotteita ei tällä hetkellä juurikaan ole saatavissa, ainakaan tavallisten päivittäistavarakauppojen valikoimissa, korostaa panimomestari Tuomas Markkula.

Ruokapöydässä monikäyttöinen olut

Oluen tuoksu on raikas, marjaisa ja hieman pähkinäinen. Brown Alen maltainen ja hieman keksimäinen maku sekä pitkä ja vivahteikas jälkimaku avautuvat parhaiten, kun olut nautitaan noin 10-asteisena.

Ruokapöydässä Huvila Brown Ale löytää monta ystävää, sillä kyseessä on todellinen monikäyttöolut. Newcastlen paikalliset asukkaat eli geordiet lorauttavat brown alea leipätaikinan joukkoon. He maustavat sillä pihvinsä, keittonsa ja jopa pannukakkunsa sekä käyttävät olutta lihan marinointiin.

– Suomalaisessa keittiössä se sopii mainiosti monien syksyisten ruokien, kuten riistan, poronlihan, porsaan ja erilaisten pataruokien kanssa nautittavaksi. Huvila Brown Ale löytää kaverin myös makkaroista, grilliruuista, uunijuureksista ja metsäsienistä., Markkula kertoo.

Malmgårdin Panimon Huvila-oluet tuottavat nautiskelijalleen voimakkaita ja aitoja makuelämyksiä. Huvila-tuoteperheeseen kuuluvat myös Pale Ale, E.S.B., Porter ja Arctic Circle. Oluet pakataan 0,5 litran sirolinjaiseen lasipulloon.

Malmgårdin Panimo aloitti toimintansa vuonna 2009 Pernajassa, Itä-Uudellamaalla, Malmgårdin kartanon yhteydessä. Panimossa valmistetaan valtavirrasta poikkeavia oluita, joiden kantavana teemana on oman pellon raaka-aineiden hyödyntäminen.

Kartanon pitkät perinteet ulottuvat aina 1600-luvun alkuun asti. Tänä päivänä Malmgård on erikoistunut luonnonmukaiseen viljelyyn päämääränään maataloustuotteiden jalostaminen.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Lehdistötiedote 18.6.2012
Malmgårdin Juhannussahtia juodaan Yhdysvalloissa

Malmgårdin Panimo esiintyy juhannuksena kansainvälisellä olutfestivaalilla Yhdysvaltain Worcesterissä. Olutmestari Markku Pulliainen on pannut festivaalille suomalaista Midsummer Night-juhannussahtia, jota on tarjolla myös juoman valmistuspaikalla Philadelphiassa.

Loviisan Pernajassa toimiva Malmgårdin Panimo on saanut kutsun kansainväliseen The Festival -oluttapahtumaan Yhdysvaltoihin juhannuspäivinä 23.-24.6. Tapahtuma on Worcesterissä, Massachusettsissa, noin 60 km Bostonista länteen. Toinen festivaalin pääjärjestäjistä on Shelton Brothers, joka on vastannut Malmgårdin Huvila-oluiden maahantuonnista Yhdysvaltoihin jo usean vuoden ajan.

Huvila-oluiden ohella Malmgårdin Panimo esittelee supisuomalaista juhannussahtia. Sahdinpanija on olutmestari Markku Pulliainen, joka on sekä sahdinvalmistuksen Suomen mestari että perinteisen katajaoluen valmistamisen maailmanmestari vuodelta 2000.

– Suomalaista sahtia on yritetty viedä muutamia kertoja Yhdysvaltoihin vaihtelevalla menestyksellä. Samoin amerikkalaiset ja kanadalaiset pienpanimot ovat valmistaneet omaa sahtiaan suomalaisia reseptejä soveltaen. Me päätimme, että tällä kertaa tarjoamme aitoa paikan päällä tehtyä sahtia juhannuksen kunniaksi, Pulliainen perustelee.

Markku Pulliainen kävi kesäkuun ensimmäisellä viikolla panemassa Midsummer Night -sahdin Dock Street Brewing –pienpanimossa (www.dockstreetbeer.com), Philadelphiassa. Juhannussahti on valmistettu osittain aidoista suomalaisista raaka-aineista. Suomesta Pulliainen vei mukanaan valmistuksessa tarvittavat Tuoppi-ruismaltaat ja tavallisen leipähiivan. Niiden lisäksi sahdissa on käytetty saksalaisia olutmaltaita sekä amerikkalaista tuoretta katajaa. Humalaa sahdissa ei ole mausteena lainkaan.

Philadelphialaiset oluentekijät Scott Morrison ja Justin Quinlan olivat varanneet katajat läheisen Swarthmore Collegen kasvitieteellisestä puutarhasta. Olutmestarit kävivät katkomassa katajanoksat vain päivää ennen sahdinpanoa. Vaikka katajan tieteellinen nimi oli käytännössä sama kuin suomalaisella sukulaisellaan, aivan tarkalleen samasta lajikkeesta ei ollut kyse.

– Amerikan katajassa oli parfyyminen aromi, joka aiheutti hieman pohdiskelua valmistuksen aikana. Onneksi voimakas tuoksu ei tullut mukaan sahdin vierteeseen yhtä vahvana. Uskon, että lopullinen tuote on mahdollisimman lähellä samaa sahtia, jolla mestaruus heltisi SM-kisoissa vuonna 2000, Pulliainen sanoo.

Pulliainen antaa tunnustusta yhdysvaltalaisille kollegoilleen, jotka olivat innolla mukana sahdinpanossa aivan alusta lähtien.
– He halusivat täysin rinnoin imeä tietoa suomalaisesta sahdista ja sen valmistamisesta. Varsinkin mukanani tuomat Tuoppi-ruismaltaat kiinnostuivat heitä kovasti. Samanlaista ruismallasta ei ole Yhdysvalloissa lainkaan saatavissa, Pulliainen kertoo.

Suomalainen olutkulttuuri esillä

Suomalainen sahti on yksi maailman harvoista alkuperäisoluista. Euroopan Unioni myönsi sahdille Aito perinteinen tuote APT –suojan vuonna 2002. Päätöksellä on suojattu mm. tuotteen nimi, raaka-aineet ja valmistusmenetelmä. Sahdin valmistusta ei ole rajoitettu Suomeen, vaan sitä saa valmistaa missä tahansa, mutta sahdinpano on tehtävä perinteisen tavan mukaan.

Sahdin valmistusta ja sahtiperinnettä kohtaan on runsaasti kiinnostusta Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Sahdin kaltaisia oluita on valmistettu monissa eri maissa, mutta usein valmistus ei ole kuitenkaan noudattanut APT-määritelmän mukaisia menetelmiä ja -raaka-aineita.

Malmgårdin Panimo ja Media Cerevisia Oy ovat saaneet Yhdysvaltain projektia varten Maa- ja metsätalousministeriöltä projektiavustusta. Hankkeen tavoitteena on tehdä samalla tunnetuksi suomalaisen oluen valmistusperinnettä sekä sahtia osana suomalaista ruoka- ja juomakulttuuriperintöä.

– Esittelemällä sahtia kansainvälisesti voimme lujittaa alkuperäisoluemme asemaa ja arvostusta. Samalla tuomme esille suomalaisia puhtaita raaka-aineita, lähiruokakulttuuria ja pienpanimo-osaamista, joihin sahti kuuluu perinteisenä osana, perustelee tuottaja Heikki Kähkönen Media Cerevisia Oy:stä.

Kansainvälinen olutfestivaali

Juhannuspyhinä Worcesterissä järjestettävä The Festival (www.the-festival.us) kokoaa runsaat 70 käsityöoluen valmistajaa Pohjois-Amerikasta, Euroopasta sekä Uudesta-Seelannista ja Japanista. Yhteensä kaksipäiväisessä tapahtumassa on tarjolla yli 300 olutta, siideriä ja muuta panimotuotetta. Olutjuhlan järjestävät maahantuontiyritykset Shelton Brothers ja 12% Imports.

Vaikka Huvila-oluita on ollut Yhdysvalloissa saatavissa aina Havaijia myöten, Malmgårdin Panimo on ensi kertaa mukana vastaavanlaisella festivaalilla Euroopan ulkopuolella. itse esittelemässä tuotteitaan. Huvilan-oluista festivaalilla ovat maistettavina E.S.B., X-Porter, Artic Circle, Pale Ale ja Midsummer Night Sahti. Tuotteita tapahtumassa esittelevät panimomestari Tuomas Markkula ja olutmestari Markku Pulliainen.

Malmgårdin Panimo aloitti toimintansa vuonna 2009 Pernajassa, Itä-Uudellamaalla, Malmgårdin kartanon yhteydessä. Panimossa valmistetaan valtavirrasta poikkeavia oluita, joiden kantavana teemana on oman pellon raaka-aineiden hyödyntäminen.
Kartanon pitkät perinteet ulottuvat aina 1600-luvun alkuun asti. Tänä päivänä Malmgård on erikoistunut luonnonmukaiseen viljelyyn päämääränään maataloustuotteiden jalostaminen.

Tässä hengessä pannaan myös Malmgårdin Panimon oluet, joiden valmistuksessa käytetään kartanon omaa viljaa ja vesivoimaa sekä oman lähteen raikasta vettä. Tuloksena syntyy kansainväliset mitat täyttäviä lisäaineettomia ja suodattamattomia oluita, joiden juuret ovat vahvasti suomalaisessa maaperässä.

Lisätietoja antavat:
– panimomestari Tuomas Markkula, Malmgårdin Panimo, p. +358 40 7362894, tuomas.markkula@malmgard.fi
– olutmestari Markku Pulliainen, Malmgårdin Panimo, p. +358 50 3297234, markku.pulliainen@malmgard.fi
– tuottaja Heikki Kähkönen, Media Cerevisia Oy, p. +358 50 353 8885, heikki@mediacerevisia.fi

TAUSTAA

Sahti kiinnostaa Yhdysvalloissa

Suomalainen sahti on varsin tunnettu oluttyyppi alan harrastajien keskuudessa myös Yhdysvalloissa. Lammin Sahti vei jonkun verran suomalaista sahtia itärannikolle joitakin vuosia sitten. Sahdin viennin kompastuskiveksi muodostui tuolloin kuitenkin juoman huono säilyvyys.

Sahti on luonteeltaan tuoreolut, joka ei kestä pitkiä kuljetusmatkoja. Juoman kylmäketju ei saa myöskään katketa kuljetuksen aikana. Normaalin suomalaisen sahdin säilyvyysaikakin on vain 2-4 viikkoa.

Sahtia on tehnyt angloamerikkalaisessa maailmassa tunnetuksi edesmennyt britannialainen olutkirjailija Michael Jackson. Tuoreimpana sahdin puolestapuhujana on esiintynyt New Yorkin Brooklynin panimon panimomestari ja arvostettu kulinaristi Garrett Oliver, jonka tuoreimmassa olutkirjassa The Oxford Companion to Beer on Helsingin Sanomien toimittajan Jussi Rokan mainio artikkeli suomalaisesta sahdista.

Kansainvälisesti tunnettu olutpanimo Dogfish pani Sah-tea-nimistä olutta suomalaista alkuperäisreseptiä mukaillen vuonna 2008. Oluen valmistuksessa käytettiin hyvin monenlaisia mausteita sekä saksalaista vehnäoluthiivaa, mutta APT:n mukaista oikeaa sahtia se ei ollut. Ks. Esim http://www.dogfish.com/brews-spirits/the-brews/occassional-rarities/sahtea-0.htm

Muita kaupallisia sahdin kaltaisen oluen valmistajia Pohjois-Amerikassa:
– Goose Island Sahti, 5,6 %, Chicago I, Goose Island Beer Co
– Shenandoah Hophead Sahti Beer, 8,0 %, Alexandria VA, Shenandoah Brewing Co.
– Sahtea, 6,0 %, Milton DA Dogfish Head Brewery.
– Storm Sahti, 8,0 %, Storm Brewing Co, Canada
– Better Bitters Nickel Brook Sahti Juniper Beer, 6,0 %, Better Bitters Brewing Co., Canada

Tuoreimpana sahdintekijänä on kunnostautunut tunnettu yhdysvaltalainen Samuel Adams -panimo / The Boston Beer Company (www.samueladams.com), joka taannoin valmisti markkinoille Norse Legend Sahti -oluen. Sen etiketissä on myös sana SAHTI.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Lehdistötiedote 11.5.2012
Kaikkien aikojen olutkesä Malmgårdin Panimossa

Loviisan Pernajassa toimiva Malmgårdin Panimo valmistautuu yhtiön historian vilkkaimpaan kesäkauteen. Panimo lisäsi tuotantokapasiteettia alkuvuodesta, ja tavoitteena on jopa oluenvalmistuksen kaksinkertaistaminen kuluvan vuoden aikana.

Vuoden alku on ollut Malmgårdin Panimossa ennätysvilkas. Panimo lisäsi tuotantoresursseja hankkimalla talvella lisää käymistankkeja. Nykyisellä laitteistolla panimo voi nostaa vuotuisen tuotantomääränsä jopa lähes puoleen miljoonaan litraan entisen 250 000 litran sijaan.

– Uuden käymiskapasiteetin myötä pystymme vastaamaan entistä paremmin vuosi vuodelta kasvaneeseen kysyntäämme. Tavoitteenamme ei ole ainoastaan volyymin kasvattaminen, vaan oluiden korkean laadun takaaminen kunnollisilla resursseilla, Malmgårdin panimon myynti- ja markkinointipäällikkö Stefan Nyman kertoo.

Kasvun myötä panimon työntekijämäärä on kasvanut reilussa vuodessa kolmesta viiteen olutammattilaiseen.

– Olemme selkeällä kasvu-uralla, mikä on lähes poikkeuksellista tänä aikana elintarvikkeiden ja niiden raaka-aineiden tuotannossa. Panimon kasvu vaikuttaa myönteisesti koko Malmgårdin kartanon alueen kehittymiseen, Nyman tähdentää.

Olvin ja Juomatalo Pikkulinnun kanssa tehdyt jakelusopimukset ovat mahdollistaneet tuotteiden myynnin ja markkinoinnin aiempaa tehokkaammin sekä pääkaupunkiseudulla että koko maan laajuisesti.

Puhtaat raaka-aineet ja arvot

Suomalaiset ovat löytäneet pienpanimotuotteet ja lähioluen. Malmgårdin Panimon tuotannon kilpailuvaltteina ovat omien peltojen raaka-aineet speltti ja emmervehnä, luomutuotanto, tuotteiden lisäaineettomuus sekä oma kirkas lähdevesi.

– Pienpanimoiden oluttuotanto on vahvassa kasvussa koko maassa. Tavalliset oluenystävät – eivät ainoastaan herkkusuut ja alan harrastajat – ovat löytäneet pienpanimo-oluista vaihtoehtoja massatuotteille. Kuluttajien kiinnostus lähituotteita kohtaan lisää myös käsityöoluiden myyntiä, Nyman pohtii.

Lisäksi Malmgårdin kartanoalueen historialliset arvot sekä omasta vesivoimalasta saatava puhdas sähkö luovat markkinaetua moniin muihin oluenvalmistajiin nähden.

– Varsinkin Malmgårdin tuotemerkillä valmistamamme oluet ovat löytäneet paikkansa suomalaisten ruokapöydissä. Ihmiset arvostavat puhtaita ja aitoja makuja. Oluemme sopivat sekä arki- että juhlakäyttöön monien erilaisten aterioiden ja ruokalajien kanssa.

Kansainvälisyys luo uskoa

Malmgårdin Panimon oluet ovat niittäneet mainetta monissa kansanvälisissä kilpailuissa. Vienti Viroon käynnistyi viime kesänä. Oluet ovat herättäneet runsaasti kiinnostusta sekä paikallisten oluennautiskelijoiden sekä Suomesta ja muista maista tulleiden turistien keskuudessa.

– Erityisesti englantilaiset ovat pitäneet oluidemme mausta. On ollut myös hauskaa kuulla, että monet suomalaiset ovat maistaneet ensimmäistä kertaa Huvila E.S.B:tä tai Arctic Circleä tallinnalaisessa ravintolassa. Viron-myynti kasvattaa samalla tuotteidemme kysyntää kotimaassakin, Nyman perustelee.

Nyman kertoo, että oluiden vienti Yhdysvaltoihin jatkuu hyvässä vauhdissa. Tuotteiden näkyvyyttä Pohjois-Amerikassa lisää panimon saama kutsu juhannuksen aikaan Bostonin lähellä sijaitsevassa Worchersterin kaupungissa järjestettäville kansanvälisille olutfestivaaleille.

Uusi ilme tuo raikkautta

Malmgårdin kartano ja panimoyhtiö ovat uudistaneet ulkoista ilmettään kevään aikana. Oluiden etiketit vaihtuivat jo viime vuoden lopulla. Uudet verkkosivut avautuivat toukokuun alussa. Panimon tuotteet löytyvät selkeästi uusituilta sivuilta.

– Sivuilla on tietoa Malmgårdista ja oluista suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Lisäämme pikkuhiljaa sinne oluiden käyttövinkkejä sekä perustietoa oluesta ja sen valmistuksesta. Olemme osa valtavaa kulttuurimiljöötä, joka yhdistyy selkeään ja moderniin visuaaliseen ilmeeseen, Nyman perustelee.

Malmgårdin Panimo aloitti toimintansa vuonna 2009 Pernajassa, Itä-Uudellamaalla, Malmgårdin kartanon yhteydessä. Panimossa valmistetaan valtavirrasta poikkeavia oluita, joiden kantavana teemana on oman pellon raaka-aineiden hyödyntäminen.

Kartanon pitkät perinteet ulottuvat aina 1600-luvun alkuun asti. Tänä päivänä Malmgård on erikoistunut luonnonmukaiseen viljelyyn päämääränään maataloustuotteiden jalostaminen.

Tässä hengessä pannaan myös Malmgårdin Panimon oluet, joiden valmistuksessa käytetään kartanon omaa viljaa ja vesivoimaa sekä oman lähteen raikasta vettä. Tuloksena syntyy kansainväliset mitat täyttäviä lisäaineettomia ja suodattamattomia oluita, joiden juuret ovat vahvasti suomalaisessa maaperässä.

Palaa edelliseen näkymään.